fbpx

Häiritsevä valo

Meidän leveysvyöhykkeemme täällä pohjoisessa tarjoaa meille valo-olosuhteita pitkästä pimeästä pitkään valoisaan. Nukahtamisen ja unessa pysymisen kannalta parasta aikaamme vuodesta on myöhäinen syksy ja lumeton sydäntalvi. Silloin ulkoa tuleva valo ei valvota, vaan pimeys ruokkii melatoniinin tuotantoa, minkä tiedetään liittyvän vuorokausirytmimme säätelyyn, nukahtamiseen ja uneen. Aivojen käpyrauhasessa syntyvän “pimeähormoniksi” kutsutun melatoniinin eritys hidastuu valon lisääntyessä ja lakkaa kokonaan auringon paisteessa. Melatoniinin vaikutus ei liene aivan suoraviivaista, eikä melatoniinilisän nauttiminen ole välttämättä kaikille oikotie unen onnelaan. Melatoniinin tiedetään liittyvän laajasti elimistön sääntelyyn ja vaikuttavan muiden hormonien tuotantoon. Näistä monimutkaisista mekanismeista ei tiedetä vielä kaikkea, mutta kuitenkin tarpeeksi, jotta voimme sitoa “pimeähormonin” ja unen yhteen.

Koska siis elämme neljän vuodenajan maassa, voisimme hiukan antaa periksi ympäristöllemme ja lakata raivokkaasti taistelemasta väsyttävää pimeyttä vastaan, siis edes hiukan. Voisimmeko paremmin ja olisimmeko vähemmän stressaantuneita, jos soisimme itsellemme pidemmät talviunet ja vaatisimme vähemmän pirteyttä ja räjähtävää energisyyttä silloin, kun luontokin ympärillämme on levolla tai sinnittelee säästöliekillä.

Unen saaminen voi olla valoisalla vaikeaa

Tosiasia on se, että tarvitsemme unta myös silloin, kun aurinko tarjoaa valoaan ylenpalttisesti yötäpäivää ja käpyrauhanen on laittanut melatoniinin tuotantolinjan kiinni tai ainakin minimimiehitykselle. Aika keväästä syksyyn on monelle nukahtamisen kannalta hankala ajanjakso. Kotiin voi yrittää luoda hämärän nukkumatilan peittämällä ikkunat sälekaihtimilla tai pimennysverhoilla. Helpointa tämä on toteuttaa erillisessä makuuhuoneessa. Kaikissa asunnoissa ikkunoiden pimennys ei kuitenkaan ole yksinkertaista tai muun asumisen kannalta tyyliin sopivaa tai helposti toteutettavaa.

Joskus joudumme yrittämään unen saantia myös häiritsevässä keinovalossa. Kyljessä saattaa maata intohimoinen sängyssä lukija, joka tarvitsee lukuvaloa yömyöhään tai aamuvarhaisesta. Lentokoneessa tai muissa matkustusvälineissä on yleisvalo päällä, se saattaa tuntua vielä häiritsevämmältä, kun ollaan tutun kodin sijaan vieraassa ympäristössä.

Pieni ja muita häiritsemätön apu valon torjumiseen voi löytyä unimaskista. Unimaski kuulostaa nimenä rankalta, kysymys on kuitenkin yleensä naamiosta, jolla peitetään vain silmät ja estetään silmiä aistimasta ympärillä olevaa valoa. Markkinoilla on maskeja monista materiaaleista, tutuista ja turvallisista ja sitten muistakin. Maskin valintaan kannattaa hetkeksi paneutua, vaikka hankinnan hinta ei yleensä ole kovin suuri. Seuraavassa joitain huomionarvoisia seikkoja valinnan pohjaksi.

Mitä kannattaa huomioida unimaskia ostaessa

  1. Onko maskin käyttö satunnaista vai jatkuvaa? Mitä enemmän maskia käytät, sitä tärkeämpää on sen kestävyys. Jos tuote on hyvin tehty, se ei petä juuri silloin, kun sitä tarvitset. Pestävyys on tärkeä asia, koska maskiin tarttuu rasvaa, hikeä ja likaa ihosta.
  2. Maskin mallista kannattaa huomioida, kuinka hyvin se eliminoi sivuilta ja alhaalta nenän viertä tulevan valon. Jo katsomalla maskia voi luoda mielikuvan, kuinka se vastaa näihin odotuksiin. Toki meidän yksilöllinen päänmallimme vaikuttaa siihen, kuinka maski asettuu paikoilleen.
  3. Maskin kiinnitys on tärkeää ja se on myös yhteydessä siihen, miten maskia käytät; maatessasi kyljellään, maatessasi selällään tai istuma-asennossa esim. lentokoneessa. Halvimmissa malleissa on usein kapeahko kuminauha, jonka on tarkoitus pitää maski paikoillaan. Tällaisessa kuminauhakiinnityksessä on monta ongelmakohtaa. Pääsi voi olla sen mallinen, että nauha ei asetu aloilleen, vaan liukuu ylös tai alas vetäen maskia mukanaan. Kuminauha myös helposti sotkeutuu hiuksiin, mikä aiheuttaa tukistuksen tunnetta ja hiusten selvittelyä maskia poistettaessa. Joissain malleissa on korvien taakse laitettavat kumilenkit, ne pitävät yleensä maskin hyvin paikoillaan mutta voivat tuntua epämiellyttäviltä painaessaan korvan taustaa. Joissain malleissa kiinnityksessä on käytetty tarroja tai solkia, joista muodostuu paksuja ja kovia kohtia kiinnitykseen ja ovat omiaan aiheuttamaan päätä vasten ikävää painon tunnetta.

Anneli-unimaski erottuu yksityiskohdillaan

Anneli-unimaskissa on huomioitu monia yksityiskohtia, joiden ansiosta maskin käyttö on miellyttävää. Maskin useat kangaskerrokset estävät valon tunkeutumisen silmäluomien läpi silmiin. Lisäksi unimaskin muotoilulla on pyritty siihen, että sivuvalo ei pääse maskin alle. Nenä on jätetty maskin ulkopuolelle ja maskin liepeet asettuvat nenän sivuille.Liepeiden jatkuessa pitkälle alaspäin ne vähentävät valon mahdollisuutta pujahtaa myöskään alakautta maskin alle. Venyke, jolla maski kiinnittyy paikoilleen, on ohutta verkkomaista materiaalia. Sen voi antaa olla kapeana tai levittää koko leveyteensä, jolloin se tukeutuu suurelle alalle takaraivoa. Leveänä venykkeenä se pysyy paremmin paikoillaan, eikä se sotkeudu hiuksiin. Siinä ei myöskään ole tarroja, solkia tai muita mahdollisesti päätä painavia elementtejä. Koska päämme eivät ole samalla muotilla tehtyjä, venyke antaa mahdollisuuden vielä erääseen ainutlaatuiseen säätöön; voit leikata venykkeen kahtia, se ei purkaudu. Nyt sinulla on kaksi venykenauhaa, joista toisen asetat korkeammalle takaraivolle ja toisen vedät alemmaksi niskaa kohti, näin kiinnitys on samankaltainen kuin kevyissä hengityssuojaimissa.

Anneli-unimaskin materiaalit ovat tuttuja: polyesteri, pellava, puuvilla, lisäksi venykkeessä on mukana elastaania. Puuvillavuori on kasvoja vasten. Maskin voi pestä tarpeen mukaan käsin.

Anneli-unimaski on osa kasvavaa Anneli-unituoteperhettä ja voit tilata sen täältä.